روزنامه اورشلیمپست به نقل از «حاجیت کوهن»، مدیر بخش تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اسرائیل نوشت: از ابتدای جنگ، وزارت آموزش و پرورش ده میلیون شیکل برای تبلیغات اسرائیل (هر دلار برابر است با تقریباً ۳.۶۸۳ شیکل) هزینه کرده است که ۴۰ درصد آن برای تبلیغ در شبکههای اجتماعی بوده است.
بر اساس آنچه اورشلیمپست به نقل از رئیس این اداره، «ران برومر» آورده است، اداره ابتکارات وزارت امور مهاجرین و مبارزه با یهودستیزی از آغاز جنگ تاکنون ۲۳ میلیون شیکل صرف تبلیغات در شبکههای اجتماعی کرده است، در همین حال، به گفته روث کوهن دار، مدیر بخش مبارزه با یهود ستیزی، وزارت خارجه اسرائیل بیش از ۳۷ هزار محتوا را به زبانهای مختلف در رسانههای اجتماعی منتشر کرده که از سوی چهار میلیارد نفر در سراسر جهان دیده شده است.
مخالفت «تیک تاک» با انتشار محتوای تبلیغاتی اسرائیل
با وجود این انتشار وسیع، اسرائیل شکایت کرده که پلتفرم تیکتاک اشتراکگذاری محتوایی که دولت اسرائیل سعی در ترویج آن داشت، خودداری کرد، بهویژه محتواهایی با شعار «با هم پیروز خواهیم شد» که اشغالگران در طول جنگ نسلکشی در نوار غزه سعی در ترویج آن داشتند اما تیکتاک از به اشتراکگذاری هر گونه محتوای حاوی نمادهای اسرائیلی خودداری میکند.
«موریا شالوم»، مدیر عامل آژانس تبلیغاتی دولتی اسرائیل، در جلسه کمیته مهاجرت و جذب اسرائیل اظهار داشت: این آژانس یک کلیپ ویدیویی در تیک تاک با شعار «با هم پیروز خواهیم کرد» را منتشر کرد اما این پلتفرم ظرف سه دقیقه آن را حذف کرد.
در این جلسه، رئیس کمیته مهاجرت و جذب اسرائیل، «عودید فرویر»ف عضو کنست از دولت به دلیل عدم پیشرفت در پیشنهادات مربوط به اعمال تحریم بر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی که اجازه انتشار محتوای «یهود ستیزانه» را میدهند، انتقاد کرد.
منظور اسرائیل از «محتوای یهودی ستیز» هر محتوایی است که از اشغالگران انتقاد کرده و جنایات آنها را برملا و رسوا میکند. این کمیته نمایندگانی از شبکههای اجتماعی مختلف را دعوت کرد، اما هیچکدام به جلسه نیامدند.
فورر در این نشست گفت: «اسرائیل باید قوانین اروپایی را در رابطه با اعمال تحریمها بر شبکههای اجتماعی اتخاذ کند.»
وی اظهار داشت: من پیش نویس قانونی را ارائه کردم تا ابزار مناسبی را برای مبارزه با یهود ستیزی در شبکههای اجتماعی به دولت بدهد. من از همه اعضای کنست میخواهم از این پیشنهاد حمایت کنند.
هفت طرح برای تحمیل روایتگری اسرائیل
با این حال، هزینهکردن در شبکههای اجتماعی برای تبلیغ کلیپهای تبلیغاتی اسرائیل، نتایج مورد انتظار را به همراه نداشت، بهویژه با توجه به اینکه جوانان در غرب عمدتاً با روایتگری به سود فلسطینیها همسو هستتند، در برابر این وضعیت، «مارتین آلنتوک» کارشناس ارتباطات استراتژیک در ماساچوست آمریکا راهبردی شامل 7 طرح برای ترویج گفتمان اسرائیل پیشنهاد کرده است که سایت The Times of Israel آن را منتشر کرده است.
طرح نخست بر انکار آمار شهدا و مجروحان و زیر سوال بردن صحت آن تصریح دارد با این ادعا که این آمار از سوی «سازمان تروریستی» صادر شده است.
طرح دوم، بر بدنام کردن شهدای مقاومت تمرکز دارد به طوری که اسرائیل تعاریف و هویتهایی برای شهدای مقاومت ارائه میکند که توجیهی برای افکار عمومی درخصوص علت کشته شدن و هدف قرار دادن آنها توسط ارتش اشغالگر است.
طرح سوم، ترویج نوعی مدارا و تسامح در قبال جنایات اسرائیل است با این محور که «جنگ یک بازی نیست» و کشته شدن بیگناهان در جنگ امری طبیعی است و این اسرائیل نبوده که این جنگ را آغاز کرده است.
طرح چهارم، تقلید از «پروژه لینکلن»، برای حمایت از روایت اسرائیل و دروغهای آن است. «پروژه لینکلن» در سال ۲۰۱۹ توسط محافظهکاران مخالف دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا، بهعنوان وسیلهای برای تمسخر و آزار او و «توضیح» عدم صلاحیت او برای ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفت.
این کارشناس پیشنهاد میکند از همین ایده برای حمایت از روایت اسرائیل و نشر اکاذیب علیه فلسطینیها و آرمان فلسطین استفاده شود. از جمله پیشنهادات وی ساختن کلیپ های ۳۰ تا ۹۰ ثانیهای درباره «سابقه تلاش حماس برای ایجاد وحشت و نابودی اسرائیل»، «تاریخ غزه و کسانی که در آن زندگی می کردند» و دروغ های دیگر بود.
طرح پنجم پیشنهاد میکند تا شوراهای روابط عمومی طرفدار اسرائیل در کشورهای مختلف برای کمک به «ترویج» روایت اسرائیل ایجاد شود.
طرح ششم، تنوع بخشیدن و افزودن سخنگویان رسمی دیگری است که عموم مردم بتوانند با آنها همدردی کنند به دور از رهبرانی مانند نخستوزیر و وزرای دولت که نزد افکار عمومی جهان وجهه خوبی ندارند، وی به اسرائیل پیشنهاد می کند که نمایندگانی باهوش، سخنور و عاطفی انتخاب کنند که بدانند چگونه با مردم ارتباط برقرار کنند.
بهرهگیری از متخصصان ارشد ارتباطات برای کمک، هفتمین مورد در این طرح است، این متخصصان باید خارج از دولت، ارتش و ارگانهای وابسته به دولت باشد تا در زمینه مدیریت بحران، فروش محصولات، و هدایت افکار عمومی و غیره فعالیت کنند.
منبع: شفقنا
ثبت دیدگاه